Under de senaste timmarna har många  Twitter-  konton för personligheter, företag och media återställt  den blå bock  som de hade tappat den här veckan  efter Elon Musks beslut att begränsa det märket till prenumeranter på Twitter Blue-betaltjänsten.

Även om det sociala nätverket inte har gjort något tillkännagivande i detta avseende, hade många konton med ett stort antal följare – tydligen de med  mer än en miljon följare – återigen det blå märket, som fram till nyligen utmärkte anmärkningsvärda användare vars identitet hade verifierats. .

När man klickar på varumärket är meddelandet som visas detsamma som för användare som valt att betala de 8 dollar i månaden som tjänsten kostar och indikerar att kontot i fråga är prenumererat på Twitter Blue och har  tillhandahållit  en  telefon nummer .

Flera personligheter från olika områden har publicerat meddelanden i detta avseende, där de klargjort att  de varken betalat för Twitter Blue eller uppgett sitt telefonnummer  och att det, efter att ha tappat det blå märket, hade dykt upp igen utan ytterligare förklaring. “Trots implikationen när jag klickade på det blå märket som mystiskt har dykt upp igen bredvid mitt namn, betalar jag inte för “äran”,  twittrade skådespelaren Ian McKellen .

“Mitt blå märke har dykt upp igen. Jag har inget med det att göra och jag betalar definitivt inte”, säger  Paul Krugman, Nobelpristagaren i ekonomi , som Musk själv svarade på med ett fotomontage av en gråtande liten pojke och ett verifierat märke. .

Den här söndagen verkade det blå märket ha återvänt till många användare med mer än en miljon följare som hade tappat det, inklusive de inaktiva kontona från  flera avlidna kändisar, som basketspelaren Kobe Bryant eller kocken och presentatören Anthony Bourdain.

Mediekonton som  Fox News- kedjan  eller  byråerna Reuters, AP, AFP eller EFE,  som hade slut på det blå märket, hade det igen i söndags.

Samtidigt  bar CNN, MSNBC eller The New York Times  – några av de största medierna som ofta klassificeras som progressiva i USA och som har varit föremål för Musks kritik – guldmärket som identifierar företag som har betalat för deras verifiering på Twitter . , en tjänst som kostar  1 000 USD i månaden , trots att de hade räknat med att de inte skulle göra det.

De  plötsliga förändringarna  som tillämpas av det sociala nätverket kommer efter att en liten andel användare som tidigare hade verifierats valde att prenumerera på Twitter Blue för att behålla det blå märket. Detta lämnade snabbt märket enbart en identifierare av vem som betalar för Twitter och fick många användare att främja blockering av konton med varumärket, i många fall beundrare av Musk som försvarade hans åtgärder med näbb och nagel.

Ägaren till det sociala nätverket, som ofta använder sitt konto för att skämta, sa redan på torsdagen att han personligen hade börjat betala för Twitter Blue-prenumerationer till tre kändisar: skådespelaren William Shatner, basketspelaren LeBron James och  författaren Stephen  King  .  . .

Både James och King hade tidigare meddelat att  de inte skulle betala för Twitters prenumerationstjänst ,  som förutom det blå märket erbjuder andra fördelar som att kunna redigera dina tweets, lägga upp innehåll på  upp till 10 000 tecken  och ha plattformens algoritm-push dina meddelanden..

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here